Corona update 2 maart 2021

Op 2 februari 2021 hebben minister-president Mark Rutte en minister Hugo de Jonge opnieuw een verlenging van de lockdown aangekondigd. De lockdown loopt door tot in ieder geval 2 maart 2021. 20 januari werden de maatregelen verder aangescherpt met o.a. het instellen van de avondklok; van 21.00-04.30 uur blijft iedereen binnen.

Nederland zit sinds 15 december 2020 in een aangescherpte lockdown. Gelukkig mag hardlopen nog steeds, maar onder strikte voorwaarden. Concreet betekent dit:

  • volwassenen (18+) mogen buiten in groepjes van maximaal twee personen hardlopen
  • daarbij moeten ze onderling tenminste 1,5 meter afstand bewaren
  • alle hardloopevenementen zijn verboden

Deze aanscherping maakt het trainen in groep(je)sverband onmogelijk. Tot nader order komen alle trainingen, dus ook de wekelijkse coronaproof trainingen op zaterdag, te vervallen.

Vraag of suggestie?

Heb je een vraag over of misschien leuke suggesties voor RCW in tijden van corona, stuur dan een mail naar info@runnersclub.nl

RCW coronaprotocol

Lees hier hier het coronaprotocol dat geldt voor RCW’ers. Blijf lopen, maar doe dat veilig!

Te lezen op Hardlopen.nl

Het coronavirus heeft het leven voor de meesten van ons behoorlijk op zijn kop gezet. Dagelijks worden er nieuwe maatregelen aangekondigd om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Hardlopen is gelukkig nog mogelijk – maar hoe pak je dat verantwoord aan?

Train niet te zwaar

Je immuunsysteem houdt ziekteverwekkers op afstand. Wanneer je je lichaam zwaar belast, heeft dat effect op het immuunsysteem en word je vatbaarder voor virussen. Nu het coronavirus in de lucht hangt, kun je extreme inspanning (zoals een lange duurloop of pittige intervaltraining) dus het beste vermijden. Lichte activiteit heeft daarentegen een positieve invloed op de werking van je immuunsysteem. Je hartslag kan een goede indicatie geven over de intensiteit van een training.

Eet gezond

Om je weerstand op peil te houden is het goed om gezond te eten. In groenten en fruit zitten veel vitamines en mineralen die het immuunsysteem versterken en het lichaam helpen infecties te bestrijden. Met name vitamine D, vitamine E, zink en selenium blijken een positief effect te hebben op de weerstand. Slik eventueel een voedingssupplement om hiervan voldoende binnen te krijgen. Suiker kun je beter laten staan, want dit maakt je juist vatbaarder voor ziekte.

Slaap

De makkelijkste manier om te zorgen voor een goed werkend immuunsysteem is misschien wel voldoende slaap. Bij slaaptekort is het immuunsysteem minder actief, waardoor de kans groter is dat een virus vat op je lichaam krijgt. Hoeveel slaap je precies nodig hebt, verschilt per persoon. 7 tot 9 uur per nacht zou voldoende moeten zijn. Dat we nu massaal thuiswerken, maakt het allicht makkelijker om aan die richtlijn te voldoen.

Pas op de plaats

Heb je verkoudheidsklachten of verhoging tot 38,0 graden Celsius? Blijf thuis, ziek uit en zorg dat je anderen niet besmet. Houd hierbij afstand tot andere mensen. Sla al je hardlooptrainingen over totdat je minimaal 1 dag geheel geen klachten meer hebt.