Corona update

Update 21 juni 2021: De sport gaat per 26 juni vrijwel weer open!

Het vaccineren tegen corona gaat hard. Dit is ook terug te zien in de snel dalende besmettingscijfers. De meeste maatregelen zijn daarom niet meer nodig. Het kabinet heeft dan ook besloten om stap 4 van het openingsplan te zetten en zelfs te vergroten. Vanaf 26 juni gaan alle deuren open, waarbij anderhalve meter afstand de allesbepalende norm blijft.

Voor de sport betekent dit onder andere:

  • wedstrijden zijn voor iedereen toegestaan
  • publiek is, onder voorwaarden, weer welkom bij wedstrijden en trainingen
  • sportlocaties mogen weer honderd procent van hun capaciteit op anderhalve meter afstand gebruiken
  • niemand hoeft tijdens het sporten onderling afstand te houden als dit de sportbeoefening in de weg staa.

Clubgebouw geopend

Vanaf zaterdag 3 juli 2021 is het clubgebouw weer toegankelijk. Nog wel met inachtneming van 1,5 meter onderlinge afstand. Blijf dus zoveel mogelijk buiten. Ook kleedkamers en douches (legionella gecheckt) mogen weer gebruikt worden. Daar geldt maximaal vier personen.

Te lezen op Hardlopen.nl

Het coronavirus zette het leven voor de meesten van ons behoorlijk op zijn kop. Hardlopen bleef gelukkig steeds mogelijk – maar hoe pak je dat verantwoord aan?

Train niet te zwaar

Je immuunsysteem houdt ziekteverwekkers op afstand. Wanneer je je lichaam zwaar belast, heeft dat effect op het immuunsysteem en word je vatbaarder voor virussen. Nu het coronavirus in de lucht hangt, kun je extreme inspanning (zoals een lange duurloop of pittige intervaltraining) dus het beste vermijden. Lichte activiteit heeft daarentegen een positieve invloed op de werking van je immuunsysteem. Je hartslag kan een goede indicatie geven over de intensiteit van een training.

Eet gezond

Om je weerstand op peil te houden is het goed om gezond te eten. In groenten en fruit zitten veel vitamines en mineralen die het immuunsysteem versterken en het lichaam helpen infecties te bestrijden. Met name vitamine D, vitamine E, zink en selenium blijken een positief effect te hebben op de weerstand. Slik eventueel een voedingssupplement om hiervan voldoende binnen te krijgen. Suiker kun je beter laten staan, want dit maakt je juist vatbaarder voor ziekte.

Slaap

De makkelijkste manier om te zorgen voor een goed werkend immuunsysteem is misschien wel voldoende slaap. Bij slaaptekort is het immuunsysteem minder actief, waardoor de kans groter is dat een virus vat op je lichaam krijgt. Hoeveel slaap je precies nodig hebt, verschilt per persoon. 7 tot 9 uur per nacht zou voldoende moeten zijn. Dat we nu massaal thuiswerken, maakt het allicht makkelijker om aan die richtlijn te voldoen.

Pas op de plaats

Heb je verkoudheidsklachten of verhoging tot 38,0 graden Celsius? Blijf thuis, ziek uit en zorg dat je anderen niet besmet. Houd hierbij afstand tot andere mensen. Sla al je hardlooptrainingen over totdat je minimaal 1 dag geheel geen klachten meer hebt.